Selasa, 30 Juni 2015




 RELATÓRIU ORIENTASAUN
TINAN ACADEMICA


  
   
 FORMA HUSI :
NARAN                   : QUINTÃO SILVESTRE H. AMARAL
 SEMESTER             : I
FACULDADE         : ENGENHARIA
DEPT                        : INFORMÁTICA
UNIVERSIDADE NASCIONAL TIMOR- LESTE
ENGENHARIA
HERA
2015-2016


Hoksolok bo’ot, iha biban ida ne’e  hakarak agradese ba Aman Maromak, tan ho Aman Maromak nia kbi’it no beran bo’ot bele ajuda atan oan , hodi bele hakerek hotu relatorio  ida ne’e, ho diak no kmanek iha tempu nebe determina tia ona. Relatorio  nebe’e maka atan oan  hakerek maka Relatório de orientasaun”.
Relatorio  ida ne’e la perfeitu ka kompletu tamba atan oan, susar tebes atu halo, tamba ho esperensia/ kapasidade kreativu atan oan  nian, konaba kontiudu relatorio ida ne’e minimu tebes - tebes. Tan ne’e ho esperansa bo’ot ba ideia no sujestaun husi le’e nain tema ida ne’e, atu bele halo kompletu kontiudu tema ida ne’e, atu nune’e tema ne’e bele sai furak/modelu ba etapa tuir mai.
Tamba ho esperansa ba espectu ida ne’e, bele suporta hau no kapasita hau, atu bele sai alunu ne’ebe kreativu iha aspetu edukasaun nian ,iha futuru.
Dili, 05 de julho de 2014
Hakerek nain
          (Quintão Silvestre Helena Amaral)




INDICE
LIA MAKLOKE ………………………………………………………………….........................

PARTE I  DAHULUK ...................................................................................................................

1.1    INTRODUSAUN......................................................................................................................

1.2  OBJETIVO….. ………………………………………………………………………………..

PARTE II  DESENVOLVIMENTO..............................................................................................
2.1  ORIENTASAUN ACADEMICA..............................................................................................
2.2  ORIENTASAUN DO CAMPO.................................................................................................
2.3  NOMES DOS ORIENTADORES............................................................................................
2.4  VANTAGEM ORIENTASAUN........................................................................................................................
2.5  DESVANGEN HUSI ORIENTASAUN.......................................................................................................................
PARTE III ENSERAMENTU......................................................................................................
3.1. KONKLUSAUN.......................................................................................................................
3.2. SUGESTAUN ..........................................................................................................................

PARTE I

DAHULUK

2.6    INTRODUSAUN

Orientasaun  hanesan  dalan ida ba candidatura sira nebe’e mak organiza husi comisaun organizadora hodi fahe sira nia experiensia no mos hodi hatudo ambiente escola nian ba candidatu  sira hotu. Ne mos hanesan dalan hodi aumenta ita nia habilidades, capasidade moris nudar ema nebe’e mak bele ho pasiensia ida nebe’e mak luan ho konsiensia nebe’e mak dk, hodi sai ema ne’ebe mak diak no kriativo.
Hanesan akompanha ona orientasaun iha universidade nascional de timor leste iha faculdade de engenharia nian,  bele hatodu professionaliso husi area idak idak. Nee mos sei sai esperensia ida nebe’e mak sei uja fali hodi hanorin ou bele ho interesse nebee  halo iboot hodi ita sai mos comisaun organizadora iha futuro. Nee laos facil iha dalan mak ita hatene. Iha orientasaun nebe’e mak iha orientasaun ho modelu rua:
·         Orientasaun academica
·         Orientasaun do campo
Orientasaun academica hanesan atu orienta ita atu klean liu tan iha area academica nian, hanesan recursos husi professor idak idak iha universitario laran . Dalan ida atu fo konhese ita  nia estrutura curiculum husi universidade nian, no halo apresentasaun husi professor sira nebee mak existe iha estrutura univerdidade.Academia mos kria ita atu konhese dosentes sira hotu liu hosi palestra professor idak nian hodi konta mos sira nia recursos.
Orientasaun do campo nee hanesan atu orienta ita hodi konhese ambiente escolar nian iha are ecolar hanesan campo de escola . atu sai mos experiensia ida ba ita, tenki concentrasaun hodi tuir completu prosessu orientasaun. Ne mos hanesan lisaun basica ida mai ami hodi rai hela iha ami nia hanoin katak wainhira iha oportunidade atu sai ou tuir mos comisaun organizadora . Ho espera katak ne laos facil atu halo mai lao neneik no koko mos ho ita nia konsiensia tomak.

2.7  OBJETIVO      

 Husi konhesimento nebe mak diak, konhesimento  geral nebe mak iha hodi halo ou kria ita idak idak nia hanoin , oinsa ita bele hatene didiak area escolar no bele hatene  hotu recursos escolar nebe mak estruturado.iha geral laiha area espessifico buat ida nebe mak importante mai ami iha universidade nia laran iha ami idak idak nia prefere.
a)      Objectivo espessifico
Hanesan ponto ida ne’ebe mak importantes iha tempu orientasaun hodi bele hatene no komprende didiak iha area de especialidade ba ita nia an liu hosi ita idak idak nia prefere ba dalan ba futuro.buat barak mak iha maibe nia sei suporta hau atu sai lideransa ida nebe mak diak hodi lidera fali candidatura sira seluk iha tempo oin mai.
b)      Objectivo geral
Antes atu hatene hotu dalan ou prosesu ou lalaok iha area universidade nian sei iha mos ponto iha konesimento geral nian nebe mak sei orienta ita iha passu a passu maibe sei lao tuir dalan nebe mak iha. Iha objectivo geral nebe’e mak hanesan tuir mai nee:
1.      Atu aumenta qualidade ba ami liu husi area edukasaun nian no mos, ami hetan esperensia iha papel organiza mos grupo ou comisaun ruma.
2.      Sai  hanesan  referénsia ba profisíonalismu ami, atu  bele hakle’an liu tan motivasaun ami nian, oinsa atu  estuda  kona ba  halo haksumik iha programa escolar ou programa universitario nian ruma nebee mak iha.
3.      Atu hetan mos edukasaun professionalismo liu husi dalan recurso edukativo no mos iha informasaun recursos iha universidade nia laran, ho hodi hatene didiak iha are dak idak.
4.      Hodi bele hatene liu tan, iha Disciplina atu kompri ordem nebee mak oferese ona ou kria ona.
5.      Atu implementa no hodi aprende mos buat foun iha universidade liu husi are nebe mak ami hili, tamba nee sei esperiansia ida nebe mak sei la haluha.  


PARTE II
DESENVOLVIMENTO
2.1Orientasaun academica
Orientasaun academica nee hanesan dalan ida mai ami atu konese hotu recursus universitariu, nebee mak estrututarado ona. Hanesan atu hakbiit estudante hotu nia fiar no motivasaun boot ba sira hodi kompri no lao tuir regra neebe mak iha hodi sai estudante ida nebe mak professiona l iha area academica nian. Nee laos facil maibe lao neneik, academica atu forma ita sai ema neebe mak professionalismo iha are edukasaun nian no area hotu hotu.Dalaruma  ema hateten academica ne so lao tuir los nee tenki lao ho bom comportamento tamba nia sei hatudo ita ou ema ida idak idaknia recursos iha area hotu hotu. Academica mak forma ema sai professional iha area hotu hotu, hanesan dalan ou passu ida mai mai iha universidade laran.
Academica nee mos sei asumii ann iha fatin hotu, ne hare fali ba ema idak idak nia ann, wainhira nia organiza hela ruma hatudo katak professional atu organiza ema ho experiensia nebe mak academica ga lae?
Dalaruma ema dehan facil facil maibe todan tebes , atu lao tuir dalan nebe los maibe labele tamba la iha konesimento academica nian iha area buat ruma deit mos sei labele nee mak hatudo katak todan maibe so ita hakarak.
2.2 Orientasaun do campo
Orientasaun do kampu ida nee sei sai hanesan dalan ida atu konhese diak ambiente escolar no bele mos aumenta konesimento iha area universidade nian hodi mos kria unidade no hodi hatene mos dalan nebe mak ladiak ba futuro. Atu define deit katak liu hosi konesimento nebe mak organizado bele mos halo buat nebe mak diak, maibe laos lao deit ho los maibe sempre iha sala  hodi halo buat sira. Tamba wainhira ita hatene katak iha kampo nian, ita lao haleu ambiente universidade nian, oinsa ita bele konese hotu se universidade luan,no oinsa ita bele halo unidade entre ita hotu. Refere fali ba ita nia an katak buat nebe mak atu realiza karik realiza deit ho ita nia hanoin hodi kontribui mos iha foturo maibe hau la hatene saida mak ita hakarak atu kontribui. Dalan fasil ba campu maibe bele hetan  todan liu iha area de recursos nian no oinsa ita bele hetan valor nebe mak diak iha neba. Ema hotu hakfodak karik, maibe diak hela tamba kria uluk mentalidade nebe mak diak iha area hotu hotu no bele organiza ona buat balun. Tamba atu define buat kiikoan ida mos seidauk bele, oinsa mak atu kontribui mos ba dezenvolvimentu iha futuro se waihira sucesso. Campo barak mak seidauk diak hotu maibe hein hela ita nia kontribuisaun ba desenvolvimento, oinsa mak ita bele?
Prepara an ba futuro oinsa, hau la espera katak buat ne’e facil maibe susar karik atu desenvolve se ita la prepara mos ita nia recursos nebe mak diak. Atu bele contribui mos ba futuro ita tenki estuda hodi prepara an didiak iha escola no iha fatin hotu nebe’e mak iha.

2.3  NOMES DOS ORIENTADORES

      Nomes Dos Orientador Departamento Informatica
*      Domingos soares
Semester : 7
Viqueque
*      Bendito lopes da costa
Semester : 7
Ermera
*      Isaura gomes
Semester : 7
Baucau
*      Jelvia de jesus
Semester : 7
Lospalos
*      Eufania de jesus correia
Semester :5
*      Daniel f. Soares
Semester :5
*      Aplonario ximenes da conceicão
Semester : 5
      Nomes Dos Orientador Departamento Geologia
*      Amos do rosario fatima
Semester : 5
Aileu
*      Gabriela vidigal ximenes
Semester : 5
Lospalos
*      Simao ramos mesquita
Semester :5
Aileu
*      Mateus do carmo
Semester : 5
Cova-Lima
*      Verinica de jejus
Semester :5
Ainaro
*      Maria jacinta do santos
Semester :5
Liquica
*      Toadomiro manuel do santos
Semester : 5
Bobonaro
*      Laurentino nevio da silva
            Semester : 5
             Dili
*      Gaspar sonet kolo
            Semester : 5
             Oe-cusse
*      Nomes Dos Orientador Departamento construcão civil
*      Jermano da cruz
Semester : 7
Bobonaro
*      Dominica sofia
Semester : 5
Baucau
*      Camilo do santos
Semester : 7
Lospalos
*      Nelia ximenes belo
Semester : 7
Baucau
*      Elfrido elias tita
Semester :5
Cova-lima
*      Marta E.F.I.
Semester :5
Kefa
*      Duduvina maria
Semester : 7
Manatutu
*      Aquino vila acasia
Semester : 5
Lospalos
*      Nomes Dos Orientador Departamento Mecanica
*      Adelson lopes
Semester : 7
viqueque
*      Jacinto de araujo
Semester : 7
Ermera
*      Dikson miranda junior
Semester : 5
*      Natercia maia soares
Semester : 7
Ermera
*      Moises paul freitas
Semester :7
Baucau
*      Deometro gomes
Semester :5
*      Pedro borja correia
Semester : 7
Manatutu
*      Fortunatu amaral
Semester : 5
Cova-lima
*      João afonso oliveira
Semester :5
Ermera
*      Nomes Dos Orientador Departamento Electronica E Electrica
*      Rafael oliveira martins
Semester : 7
Ermera
*      Fonsiano armindo
Semester : 5
Baucau
*      Pedro sebastião freitas
Semester : 5
Baucau 
*      Deometro tavares de jejus
Semester : 7
*      Donato do rosario
Semester :7
*      Catarina bitin berek
Semester :7
Kefa
*      Samuel ximenes pinto
Semester : 5
 Viqueque
      Eurico mateus da costa
Semester : 7
Baucau
*Joanico barros
Semester : 7
Bobonaro
Joanico da costa de jejus
Semester :5
Ermera
Benedito gama
Semester : 7
Baucau

2.4  VANTAGEM ORIENTASAUN

 Vantagen husi orientasun atu aumenta ita nia habilidade no experensia no skill nebe  mak diak husi orientador sira maske buat nebe mak basiko tamba ho respeito, hodi tau hanesan hadia mos ita nia komportamento liu husi aktividade sira nebe durante ita halao.  Ho konesimento foun neebe mak iha ho esperansa katak atu halo kompleta dalan wainhira atu halo ba universidade.Ho  ida sei sai hanesan passu de preparaun ba ami nia an, no fo mos motivasaun neebe mak boot mai ami atu estuda makaas hodi bele kompete mos ho buat sira balun hanesan nee iha futuro oin mai . Nee laos buat nebee mak naruk maibe nee buat neebe basiko tamba ne sei sai fali esperiensia no bele utilija fali ba iha futuro.Oinsa ita bele kompete ba buat hirak nee, hau sente nee buat ida nebee anesan baze de konesimento atu wainhira se ita inclui mos iha programa baln ho esperiencia neebe mak ganha ona bele mos utilija. Tamba iha hau espera katak nasaun sei presiza liu ema neebe mak qualidade makaas iha dezenvolvimento,no matenek. Ho ida nee agora bele esforso no estuda makaas hodi bele hetan esperensia diak, kapasidade, qualidade mentalidade ba futuro.

2.5   ESVANTAGEM HUSI ORIENTASAUN

Faktores desvantazen mak hau hetan  durante halao aktividade orientasaun iha buat barak neebe mak ladiak , ho esperansa katak buat sira nee sei halakon passu a passu minimo or minimo tamba ho ideologia nebee mak la hanesan husi comisao no estrutura universidades nian no estado hotu. Tan nee ami iha buat barak durante nee ami sente katak nee ladiak atu uja. Maibe kompara katak nee ladiak maibe sei utilija.
1.      Ha’u sente la orgulho uituan  ho facilidade sira ne’be mak la kompleto atu uza iha tempo presiza.aktividades iha orientassaun de campo nian tamba wainhira hau rona husi komisaun dehan sei la iha pressaun fisika maibe existe nafatin.
2.      Hau sente la orgulho uituan tamba wainhira ita sai lidersansa ba organizasaun ruma , comisaun ruma no membros ita laiha sujestaun katak iha buat barak neebe mak ladiak presiza atu halakon maibe uja nafatin no sai bosok liu tan.
3.      Iha mos problema saude nian se komisaun hatene dehan ema nee moras azma pois nia haruka ema nee ba rei tiha besi pois ita ba rei ne iha impactu negativo ga lae ? presija atu halakon wainhira kria komisaun de organizasaun tenki atensaun ba buat hirak ne. Depois ita mos tenki halo balansu agora nee, ema iha nasaun afrika halerik hela ho moras neebe mak perigosu tebes .
4.      Atu fahe imi nia esperiensia nebee mak diak nee oinsa? Presiza imi bosok ga?
5.      Hau la hatene se wainhira ami imita tuir buat nebe mak imi hanorin ne diak ga , hau la komprende maibe ami la simu ho buat hirak nee.


PARTE III

ENSERAMENTU

3.1. KONKLUZAUN

            Liu husi konteudu introdusaun husi Relatóriu orientasaun  ida ne’e, hakerek nain halo ninia konkluzaun mak tuir mai ne’e :
1.      Comisaun organizadora ba estudantes  barak iha Timor- Leste, sai orientador ba candidatura sira barak mak la orienta candidatu sira atu konhese ambiente universitariu nian maibe halo arbiru deit.
2.      Comisaun organizadora sira mos ,wainhira  servisu ne’e fo husi professor, sira numka halo tamba sira halo tuir kolega sira seluk ninian.

3.2.  SUZESTAUN


     Liu husi kontiudu orientasaun  ida ne’e, hau rasik  konsidera katak buat ne’ebe hau halo ne’e seidauk perfeitu ka kompletu, tan ne’e hau hakarak  simu sujestaun no kritíka husi kolega sira ne’ebe bele hodi  dezenvolve relatorio ida ne’e ho diak , husi kolega sira, profesor no le’e nain husi relatorio ida ne’e, atu nune’e iha futuru oin mai bele halo perfeitu no kompleta relatorio ida ne’e ho diak no los iha futuro , atu nune’e monógrafia ida ne’e bele sai benéfisia futuru nasaun nian no mos ba le’e nain sira, hakerek nain  rasik hodi sai mos referensia ba candidatu seluk nebe’e mak presiza.

0 komentar:

Posting Komentar